Muzeum Drukarstwa w Nowym Targu Dział MCK w Nowym Targu
ul. Jana III Sobieskiego 4 4
34-400 Nowy Targ
tel. 18 26 412 42
muzeum_drukarstwa@mck.nowytarg.pl
muzeumdrukarstwa.nowytarg.pl
Międzynarodowe Triennale Typografii im. prof. Józefa Mroszczaka w Nowym Targu
organizator:Muzeum Drukarstwa w Nowym Targu
Międzynarodowe Triennale Typografii im. prof. Józefa Mroszczaka w Nowym Targu
Burmistrz Miasta Nowego Targu i Muzeum Drukarstwa w Nowym Targu zapraszają do wzięcia udziału w Międzynarodowym Triennale Typografii im. Józefa Mroszczaka w Nowym Targu. Konkurs skierowany jest do studentów szkół artystycznych, młodych artystów, grafików i projektantów, którzy posługują się przede wszystkim literą drukowaną, tworzą formy i projekty typograficzne (akcydensy, książki), czy projektują lub dygitalizują kroje pism. Triennale Typografii ma za zadanie nie tylko pokazać współczesną jakość tej sztuki, ale przede wszystkim zaprezentować realizacje wykonane tradycyjną techniką druku wypukłego – typograficznego, czy łączeniem jej ze współczesnym postrzeganiem typografii jako technologii cyfrowego składu tekstu. Mamy nadzieję, że poprzez to święto typografii uda nam się zestawić klasyczne umiejętności i pionierskie innowacje. Pokazać nowe treści i źródła inspiracji.
Konkurs pod Honorowym Patronatem: Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej w Warszawie (STGU).
Termin składania prac upływa 2 grudnia 2024 r.
e-mail: triennale_typografii@mck.nowytarg.pl
Patronem nowotarskiego Triennale Typografii jest Józef Mroszczak. Jeden z najwybitniejszych polskich grafików i najważniejszych, obok Henryka Tomaszewskiego i Tadeusza Trepkowskiego, twórców polskiego plakatu (wykonał ich ok. 170). Urodził się w 1910 r. w Nowym Targu, zmarł w 1975 r. w Warszawie. Współtwórca Polskiej Szkoły Plakatu, autor książki promującej polski plakat Polnische Plakatkunst (Polska Szkoła Plakatu) wydanej w 1963 r. Wykładał na uczelniach w Katowicach, Warszawie, Darmstadcie, Dusseldorfie, Ulm, Wiedniu, Berlinie, Parmie, Linzu, Kolonii i Brukseli. W 1956 r. otrzymał tytuł profesora zwyczajnego. Był przewodniczącym na Polskę Alliance Graphique International i wiceprezesem International Council of Graphic Design Association.
Wybitny projektant wystaw. Projektował pawilony handlowe m.in. w NRD, Hiszpanii, Francji, Włoszech, a także oprawę graficzną wystaw podczas targów przemysłowych m.in. w Paryżu, Helsinkach, Sztokholmie, Wiedniu, Barcelonie, Turynie, Moskwie oraz wystaw sztuki polskiej w Berlinie, Londynie i Brukseli.
Kształcił się w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Krakowie w latach 1930–1934 oraz w Kunstgewerbe Schule i Graphische Lehr- und Versuchsanstalt w Wiedniu w latach 1934–1937. W czasie drugiej wojny światowej uczył rysunku i reklamy w Szkole Handlowej w Nowym Targu. Po wojnie w latach 1947–1952 prowadził pracownię plakatu i litografii w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunku w Katowicach, gdzie rozwijał grafikę projektową oraz tradycyjne techniki grafiki warsztatowej. Jego studenci zdobywali liczne nagrody na konkursach i wystawach, głównie w dziedzinie plakatu. Od 1952 r. po przeprowadzce do Warszawy wykładał w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie prowadził Katedrę Grafiki Użytkowej oraz jedną z pracowni plakatu, obok innego wybitnego pedagoga Henryka Tomaszewskiego. W 1968 r. był inicjatorem i współorganizatorem pierwszego na świecie Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Od pierwszej edycji brali w nim udział: Andy Warhol, Alberto Giacometti, Roy Lichtenstein, Marc Chagall, Yusaku Kamekura, Milton Glaser. Spoczął na cmentarzu Powązkowskim.
Marcin Mroszczak (wybitny grafik i projektant, syn Józefa Mroszczaka) napisał: Ojciec podkreślał przy każdej okazji, że jest Nowotarżaninem, był dumny z tego, że urodził się i dorastał na Podhalu a kultura góralska miała z całą pewnością wpływ na jego twórczość. Triennale Typografii w Nowym Targu firmowane jego nazwiskiem jest piękną i trafną inicjatywą, bo typografia była dla niego ogromnie ważna. Używał litery jako elementu ekspresji, była dla niego integralnym elementem plakatu. Zdarzało się nawet, że projektował plakaty oparte wyłącznie na typografii. Jego kompozycje typograficzne potrafiły być prekursorsko nowoczesne.
Literniczy plakat do wystawy plakatów NRD, zaprojektowany w 1958 r. mógłby być tak naprawdę wykonany techniką cyfrową i gdyby pojawił się dzisiaj na ulicy, to tylko skrót NRD budziłby jeszcze jakieś wątpliwości.
Więcej można znaleźć an stronie organizatora.
Informacje nadesłane przez organizatora.
Spodobało Ci się to ogłoszenie? Wesprzyj nas na Patronite, żebyśmy mogli dodawać ich jeszcze więcej!