Zdjęcie galerii ilustrujące artykuł Wskazówki dla młodych artystów - jak zbudować swoją rozpoznawalność?

27.09.2023

Wskazówki dla młodych artystów – jak zbudować swoją rozpoznawalność


Często młodzi artyści zaczynają od tworzenia “do szuflady”. Na początku drogi artystycznej ich głównym celem jest sama przyjemność płynąca z tworzenia. Dopiero później pojawiają się marzenia o rozpoznawalności i chęć zaprezentowania światu swoich wyjątkowych prac.

Choć poczatkującemu artyście ciężko znaleźć miejsce dla swych dzieł w renomowanych galeriach, samorządowe instytucje kulturalne wspierają artystów, na których nie padło jeszcze światło reflektorów. Wiele centrów kultury organizuje konkursy artystyczne z nagrodami pieniężnymi oraz wystawami prac laureatów. Konkursy to też fantastyczna okazja do poznania innych młodych twórców oraz kontaktu z osobami doświadczonymi w profesjonalnej animacji kultury.  Na naszej stronie na bieżąco zamieszczamy dla Was nowe informacje o tego typu szansach!

Mimo istnienia wspomnianych konkursów, początkujący artyści rzadko mają możliwość pokazania swoich dzieł na wystawach w galeriach. W takich przypadkach internet okazuje się bardzo pomocny. Zainteresowane budowaniem swojej rozpoznawalności osoby mogą założyć konto o charakterze ściśle artystycznym, na wybranym portalu społecznościowym.

Dokumentując w internecie swój rozwój artystyczny, można zdobyć zarówno rozgłos i potencjalnych klientów. Przy okazji można też poznać inne twórcze osoby! 

Warto jednak wiedzieć, że algorytm każdego portalu społecznościowego jest inny, a co za tym idzie w różnym stopniu atrakcyjny dla twórców. Poniżej prezentujemy wskazówki dla młodych artystów oraz listę popularnych stron internetowych, które mogą być pomocną platformą prezentowania Waszych dzieł artystycznych online:


Młodzi artyści na Tumblr

Słynny serwis, który w intuicyjny sposób umożliwia amatorom tworzenie własnych mikroblogów. Choć czas największej popularności Tumblr ma już z pewnością za sobą, nadal pozostaje w czołówce stron zrzeszających młode osoby zafascynowane sztuką i popkulturą.

Jest on atrakcyjny dla artystów przede wszystkim z uwagi na to, że pozwala na udostępnianie wielu różnych form multimediów: zaczynając od postów tekstowych, poprzez fotografie i grafiki, a kończąc na animacjach oraz wideo. 

Dzięki prostemu systemowi tagowania, wpisanie frazy kluczowej w wyszukiwarkę prowadzi osoby zainteresowane konkretną tematyką do poszukiwanych treści nawet kilka lat po ich opublikowaniu! To z kolei oznacza, że nasza twórczość może bez trudu zyskiwać nowych miłośników, być udostępniana, a my z łatwością zdobywamy nowych obserwujących.

To wszystko dzięki temu, że kreatywny rdzeń Tumblra zachęca użytkowników do interakcji i komentowania blogów.

Elastyczność Tumblra jest atrakcyjna zwłaszcza dla osób, które chciałyby mocno podkreślić wyjątkowość swojej ekspresji w sztuce, a nawet powoli tworzyć własną markę.

Tumblr oferuje użytkownikom dostosowanie wizualnej strony bloga pod własne potrzeby. Można skorzystać z tej opcji wybierając spośród listy gotowych motywów lub samodzielnie zmienić kod źródłowy strony. Dzięki temu jest ona jeszcze bardziej spersonalizowana.

Możliwe jest również przypisanie blogowi niepowtarzalnego adresu internetowego.


Młodzi artyści na X

O potencjale strony X, szerzej znanej pod oryginalną nazwą Twitter, najlepiej świadczy liczba artystów, którzy w 2018 roku masowo “emigrowali” na nią z Tumblr.  W obliczu niedawnego rebrandingu Twittera na X oraz całkiem nowego kontrowersyjnego zarządu, strona stoi aktualnie w ogniu krytyki internautów. Pomimo tych problemów X  ma wciąż wiele do zaoferowania artystom.

X, na tle innych portali społecznościowych, wyróżnia specyficzny schemat publikowania treści. Podstawowym narzędziem, które pozwala użytkownikom na wypowiedź, jest pole tekstowe z limitem 280 znaków oraz opcją dodania zaledwie czterech multimediów w jednym poście. Jeśli wypowiedź wymaga rozwinięcia lub załączenia wielu obrazów, można podzielić ją na kilka postów tworzących razem thread.

Thread (przez polskich użytkowników nazywany “wątkiem” lub  potocznie “nitką”) to seria połączonych wizualnie postów. W ten sposób wielu artystów korzystających z X publikuje np. wieloplanszowe komiksy cyfrowe.

Kolejny ważny element mechanizmu X to hasztagi: dodanie bez spacji symbolu # przed jakimkolwiek słowem bądź frazą, zamienia je w podświetlone na niebiesko tagi.

Te z kolei służą jako frazy kluczowe, które pomagają w dotarciu do innych użytkowników, zainteresowanych konkretnym tematem naszego rysunku, ilustracji czy animacji. Dzieląc się swoją twórczością na X , nie należy jednak w 100% polegać na hasztagach!

Są nieco przestarzałe i obecnie w zakładce „trending”, częściej znajdują się same słowa klucze i wyrażenia dotyczące aktualnych dyskusji na portalu. Poza tym algorytm X w pierwszej kolejności wyświetla posty, które już i tak zyskały popularność. Zbudowanie publiczności na X wymaga od młodego artysty wiele cierpliwości i aktywnego korzystania z platformy.

Popularność zdobywa się tam poprzez zaangażowanie w już istniejące mikro-społeczności lub tworząc od podstaw swoje własne.

Lajkując, komentując i podając dalej posty, a przede wszystkim obserwując się nawzajem z innymi użytkownikami, stopniowo budujemy wokół siebie sieć kreatywnych osób o podobnych zainteresowaniach. Właśnie w ten sposób, dzięki interakcjom z kolegami-artystami, publikowana przez nas twórczość idzie dalej w świat i zyskuje entuzjastów.


Młodzi artyści na Instagramie

Dzisiaj nie ma chyba osoby aktywnej w Internecie, która choć raz nie słyszała o tej platformie.

Instagram przeszedł jednak tak głębokie zmiany, że w porównaniu ze swoją pierwszą wersją, obecnie jest niemal nie do poznania. 

We wczesnych latach istnienia Instagrama, najbardziej charakterystyczną cechą portalu był nadawany zdjęciom kwadratowy kształt. Nic dziwnego, ponieważ był przede wszystkim przeznaczony do publikowania estetycznych fotografii. Idealna aplikacja dla profesjonalnych fotografów oraz artystów wizualnych… do czasu.

W wyniku zmian wprowadzonych na Instagramie w ciągu ostatnich lat, algorytm decydujący o tym jak często i skutecznie stworzone przez nas treści trafiają do odpowiednich odbiorców, nie traktuje już priorytetowo nieruchomych obrazów.

Odpowiednia częstotliwość publikacji i hasztagi również nie wystarczą, by nasze treści trafiały do wielu odbiorców. Po wprowadzeniu dodatkowych funkcji, takich jak relacje, zakładki, rolki i IGTV, algorytm drastycznie ucina zasięgi użytkownikom, którzy nie korzystają z nich wszystkich. Mimo to, zdecydowanie rekomendujemy artystom wizualnym działalność na Instagramie!

To wciąż jeden z najbardziej popularnych portali społecznościowych. A młodzi twórcy mogą traktować go  jako portfolio i wygodne narzędzie do rozpowszechniania swojego dorobku online, zdobywania kontaktów, a nawet zleceń od potencjalnych klientów!

Korzysta z niego wielu profesjonalnych tradycyjnych malarzy jak i grafików, ilustratorów oraz fotografów światowej sławy. Na Instagramie znajdziecie również nasze konto – zapraszamy! 🙂

Należy jednak mieć na względzie, że aby odnieść sukces na tej stronie, trzeba przyjąć taktykę dywersyfikacji zamieszczanych treści. Warto pamiętać o regularności i specjalnych funkcjach, o faworyzowaniu przez algorytm ruchomego obrazu oraz tworzeniu postów angażujących odbiorców w jak największym stopniu.

Warto opublikować też filmiki dokumentujące nasz proces twórczy, zdjęcia ze specjalnymi nakładkami w relacji, a nieruchome pliki koniecznie wrzucać w formie tzw. karuzeli (do 10 zdjęć, które przesuwa się w bok w formie mini galerii).


Młodzi artyści na TikTok-u

Najmłodsza i ostatnia z aplikacji na naszej liście, jest najbardziej dopasowana do profilu korzystania z platform społecznościowych przedstawicieli pokolenia Z (osób w wieku od 16 do 24 lat). TikTok służy bowiem głównie do tworzenia i konsumowania krótkich treści wideo.

Nacisk na tę formę przekazu powoduje, że artyści niezaznajomieni z tworzeniem viralowych filmików mogą mieć problemy z odnalezieniem się na tej platformie. Warto jednak spróbować!

Oglądanie treści publikowanych przez innych jako bierny użytkownik to już połowa drogi, ponieważ od strony technicznej przejście do roli twórcy na TikToku jest już bardzo proste.

Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest odnalezienie odpowiedniej niszy odbiorców oraz zrozumienie wyjątkowej mechaniki repetycji, która pozwala na tworzenie i rozpowszechnianie się trendów w aplikacji.

Dostępne dla twórców narzędzia kreatywne opierają się w większości na modyfikowaniu oraz interakcji z istniejącymi już treściami wideo bądź audio.

Treścią wizualną w tik tokach wielu artystów są ich oryginalne prace, a zatem pozostaje nam tylko dobranie odpowiedniego podkładu audio z wbudowanej biblioteki aktualnie popularnych dźwięków.

Istnieje również możliwość wgrania własnego pliku audio, jednak koniecznie pod warunkiem że mamy do niego prawa autorskie.

Dla osób nastawionych negatywnie do tworzenia treści wideo, wygodna będzie opcja ze statycznymi zdjęciami do przesuwania. To podobne rozwiązanie do karuzeli na Instagramie. Trzeba jednak pamiętać, że algorytm wpływający na zasięgi tik toków jest przychylniejszy wobec filmików!

Tak jak na większości portali społecznościowych, najbardziej pomocne w budowaniu zasięgów jest tworzenie treści angażujących użytkowników-pasjonatów. Wyjątkowe na TikToku jest jednak to, że to parę pierwszych sekund wideo decyduje o tym, czy użytkownik zachwyci się naszą twórczością. Wtedy jest szansa, że zostanie z nami na dłużej jako nowy obserwujący! Zatem zawsze zaczynajcie od najmocniej przykuwającego uwagę ujęcia!

Filmy, które są często udostępniane i zapisywane oraz lubiane i komentowane, mają znacznie większe szanse na pojawienie się wśród treści na stronie „For You”, wyświetlanej jako pierwsza po otworzeniu aplikacji.

Na TikToku znajdziesz również nasze konto. Zapraszamy!


To nie wszystko

Chcielibyśmy zakończyć poradnik ważną przypominajką. Oprócz czterech opisanych powyżej „gigantów” wśród platform społecznościowych, w Internecie można natrafić jeszcze na masę innych stron przeznaczonych do dzielenia się swoją twórczością!

Od międzynarodowych forów dla pasjonatów konkretnego stylu (Pixiv), po zaawansowane technicznie platformy mające za zadanie ułatwić profesjonalnym artystom poszukiwanie zleceń (Artstation).

Na honorowe wyróżnienie zasługują również liczne (popularne zwłaszcza w Polsce) zamknięte grupy facebookowe. To na nich artyści na każdym etapie rozwoju, mogą ogłosić sprzedaż prac na zamówienie lub zwyczajnie pochwalić się swoimi umiejętnościami.

Dotarcie do odpowiednich osób, które pokochają wasze dzieła, to długi i czasem trudny proces. Nie poddawajcie się i wciąż szukajcie nowych sposobów na publikowanie twórczości online. Jesteśmy przekonani, że wkrótce Wasza ciężka praca przyniesie oczekiwane efekty. Trzymamy kciuki!

Zachęcamy Was również do przeczytania naszego artykułu – Stypendia artystyczne – jak je zdobyć oraz naszego najnowszego materiału eksperckiego – Jakie stypendium dla artysty. Jednak, aby być na bieżąco ze wsparciem stypendialnym dla twórców, sugerujemy regularne zaglądanie do wyszukiwarki MojeStypendium.pl.

Autorem artykułu jest wolontariuszka Fundacji Dobra Sieć Maja Kopek. Dziękujemy!

Fundacja Dobra Sieć nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte przez użytkowników serwisu na podstawie informacji opublikowanych na stronach www.mojestypendium.pl. Rozpowszechnianie całości lub fragmentów tekstów zamieszczanych w serwisie www.mojestypendium.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych bez podania źródła wymaga zgody serwisu www.mojestypendium.pl.